Cand si cum suntem liberi?

Libertatea omului este partea divina din el.
Petru Tutea




Ma gandesc des la ideea de libertate. 
Este valoarea mea principala. 

O prietena care lucreaza cu program fix are obiceiul sa imi aminteasca ca eu sunt libera. Chiar daca freelancing-ul nu este usor mereu, sunt libera. Eu aprob mereu cu jumatate de gura. 

Pentru ca imediat ma napadesc intrebarile: chiar libera? Ce inseamna liber? 

As mai fi pe aici, as mai putea functiona normal in lumea aceasta daca as fi libera total? Si nu ma refer numai la eliberarea de frici si credinte limitative sau la dependentele de familie, de un anumit grad de confort sau de obiecte, ci la libertatea celui care intelege in profunzime articulatiile lumii acesteia, la libertatea celui neatasat de nimic, dar totusi cald si compasiv, empatic. Oare un astfel de om este liber? Nu este el tributar corpului sau, nevoilor de somn, hrana? Nu este el dator sa isi ajute semenii sa isi largeasca constiinta? Unde este deci libertatea? Cunoasteti vreun om liber? Poate exista....si poate ne cunoaste pe toti...

Ma indepartez  de oamenii care incearca sa ma tintuiasca locului lipind etichete: esti foarte desteapta, esti incapatanata, esti asa, esti pe dincolo. Sunt...in toate felurile si chiar si in opusele lor. Contextual. Daca in adolescenta cautam sa imi cimentez unele pareri despre lume, sa ma blindez cu argumente pentru a putea sa imi sustin punctul de vedere, acum, daca am puncte de vedere prea ferme, ma sperii. Sunt mai constienta de necunoscute, de variabile...de curentii subterani si de contexte ca sa mai ma pozitionez asa ferm pe vreo pozitie. Toate  lucrurile sunt duale, de ce m-as incapatana pe o pozitie sau alta? Asta nu inseamna ca nu am preferinte...

Imi caut libertatea, la toate nivelurile. 

  • Nu fumez, pentru ca nu vreau sa depinda starea mea de prezenta sau absenta pachetului de tigari
  • Nu beau, pentru ca nu vreau sa rad sau sa ma simt bine altfel decat autentic, din toata fiinta mea
  • Nu intru in politica, pentru ca nu vreau sa fac compromisuri
  • Intreb de ce si cum stii, asa ca nu este usor sa mi se dea ordine si indicatii
  • Sunt in proces de inchidere carduri de credit, de stingere a datoriilor la banci. Pentru a atinge obiectivul acesta, am renuntat la multe anul acesta. Ma voi simti mai libera cand voi termina? Un pic, da.

Doar cateva exemple. Acestea si altele imi ofera o libertate mai mare decat a altora, captivi in tot felul de sisteme. Cutii si cutiute. 
Si totusi, nu sunt libera. Vom fi cand vom trece pragul spre lumea cealalta? Mi-e teama ca si atunci vom fi supusi unor reguli si unor legi. Atunci...despre ce libertate vorbim? Ce este libertatea? 

Pentru tine ce este? Ce inseamna liber? Cand te simti liber? 





Comentarii

Laura a spus…
Nu suntem!
Anonim a spus…
Liber in inchisoare, ceva de genul