Le bateleur


In seara aceasta l-am cunoscut pe Georges Colleuil, care, in introducerea workshopului sau, ne-a oferit cate o carte minuscula de tarot. Eu am tras cartea numita Le Bateleur-Magicianul. Je suis le bateleur....mi-am repetat in gand incantata.

Inca nu aflasem nimic despre semnificatia ei, cand gandul mi-a zburat la cartea lui Fowles, Magicianul. Am fost surprinsa ca nu imi amintesc nimic, dar absolut nimic din poveste, insa am foarte vii in amintire dupa amiezele de vara in care am citit-o. Imi amintesc ca la vremea aceea eram la bunici la tara si citeam pe un scaunel de lemn, la umbra casei. Savuram linistea, cartea. Infulecam mere mici, verzi, acrisoare si pagina dupa pagina. Imi amintesc ca imi placea cartea, ma prinsese. Ce nu inteleg este de ce nu s-a pastrat in memoria mea nimic din bogatia povestii cuprinsa intre paginile ei? Cum de imi este atat de clara pana si amintirea luminii din acele dupa amieze? Sau mirosul si gustul merelor, umbra placuta, scaunelul acela mic de lemn pe care ma asezam? Unde s-a dus totusi povestea din carte? Imi amintesc ca dupa Magicianul, am cautat si am citit si alte carti semnate de John Fowles, de ele imi amintesc foarte bine. Oare asa trebuie sa se intample cu o poveste buna? Sa se dizolve, sa se integreze in noi pana la contopire, pana la disparitia formei initiale? Sa fie in asa fel incat sa isi piarda unitatea, sa nu fie perceputa ca si corp strain, asupra caruia meditam?

Dupa ce am citit prezentarea cartii pe bookblog (vezi link mai sus), am decis ca nu ar fi rau deloc sa o recitesc. Imbatranesc.....sunt atatea carti noi de citit si eu reiau acum carti din urma... Recitita a fost si Maestrul si Margareta, a lui Bulgakov. De fapt, recitita e mult spus-prima oara o citisem mult prea devreme, prin clasa a noua si nu intelesesem mare lucru si nici nu imi propusesem sa revin vreodata asupra ei. Am recitit-o acum un an, intrigata de un pacient intalnit la Obregia-era un depresivo-maniacal, a carui carte de capatai era tocmai capodopera lui Bulgakov....:-).

Ce mai cititi? Ce mai recititi? 

Comentarii