Banii inseamna optiuni




Mai devreme am vazut intr-un film cum un parinte ii spunea copilului sau (adolescent): money means options, no money, no options! (banii inseamna optiuni, nu ai bani, nu ai optiuni).
Inca ma gandesc la asta. De fapt, ma gandesc nu la cat este de adevarat sau nu, ci la ce fel de mesaje legate de bani ii voi transmite eu lui Vladimir. Ma refer la el, pentru ca imi imaginez ca atunci cand va veni vremea Mirunei (patru ani diferenta intre ei), imi va fi mai usor, voi avea deja ceva experienta. 

As vrea sa aiba o relatie pozitiva cu banii. Cred ca cel mai bine ar fi sa imi definesc clar ce inseamna "relatie pozitiva" si poate dupa asta voi vedea mai clar si pasii urmatori. Deocamdata, tot ce stie el despre bani este ca lucrurile in magazin costa bani si ca noi muncim pentru bani. A avut o pusculita mai demult, insa atunci banii erau ceva gen boabele de fasole, il distra sa introduca monedele in pusculita si sa le scoata, nu a cumparat nimic din ei vreodata. Era mult prea mic. Si acum gasim printre jucarii monede din pusculita aceea, care intre timp s-a si spart. Poate e timpul pentru alta pusculita? A, si la casa ii mai dau uneori lui banii/cardul sa plateasca si il incurajez sa ia restul. Rest care in nicio jumatate de ora ajunge tot la mine, pentru ca il incurca la joaca...Ii plac covrigii si cand ajungem la covrigaria din cartier il trimit pe el la coada, pretextand ca stau cu Miruna deoparte si il privesc cum intinde banii, cum cere doi covrigi cu susan, cum asteapta restul, daca i-am spus ca va primi rest. Cred ca este o experienta solicitanta, mi se pare mereu ca rasufla usurat cand scapa :-)), insa nu o refuza niciodata. Practic il invat sa cheltuiasca, good for me! :-)

Stiu ca majoritatea celor din generatia mea am crescut fara vreo educatie speciala in acest sens, preluand de multe ori credintele parintilor si bunicilor nostri, adesea fara sa ne dam seama. Nu intotdeauna au fost bune si le suntem tributari pana in zilele noastre. De aceea as vrea sa fiu atenta la ce spun despre bani si la cum se construieste (cu interventia noastra, a parintilor si bunicilor) relatia lui cu banii. Da, banii inseamna optiuni, multe optiuni. Insa nu numai atat si as vrea cu adevarat sa vada lucrurile dintr-o perspectiva cat mai cuprinzatoare! 
Are doar cinci ani, cred ca mai am ceva timp. Adun idei pana una alta, asa ca daca aveti exemple de bune practici, mai ales din propria experienta, fiti buni si impartasiti-le. Invatam unii de la altii.


                                                   

Comentarii