Ce face viata sa fie traita?


Sunt pasionata de psihologia pozitiva. I se mai spune si "psihologia a ceea ce face viata sa fie traita" (v. Sonja Lyubomirsky). Studiaza (la modul cel mai serios, cu studii de cercetare ce aduc dovezi stiintifice, masurabile) modul in care oamenii pot deveni mai fericiti. Cu cat o persoana se simte mai bine, cu atat nivelul de energie este mai mare, ceea ce impacteaza pozitiv creativitatea, sistemul imunitar, productivitatea si eficienta. Si nu doar atat-orice imbunatatire adusa propriei persoane, inseamna o imbunatatire adusa lumii in care traim.  Psihologia clasica s-a axat si o face in continuare pe ceea ce nu merge bine, pe traume, pe remedierea punctelor slabe si vindecare/ameliorare. Psihologia pozitiva a identificat cai prin care putem sa ne simtim mai bine, sa obtinem mai mult si de mai buna calitate.

Se pare ca la intrebarea : ce face viata sa fie traita? cel mai frecvent raspuns este: fericirea. Toti ne aflam in cautarea fericirii si mereu ne stabilim obiective si ne spunem in gand ca atunci cand vom atinge asta si ailalta, atunci ne vom simti (ne vom da voie) sa fim fericiti. O intrebare fireasca pe care ar trebuie sa ne-o adresam toti este: stii ce anume te face fericit? 
Sau ce face viata sa merite sa fie traita? Mi-am pus si eu intrebarea si iata raspunsurile mele:


  • relatiile cu cei din jur. Gasesc multa bucurie si satisfactie in relatiile cu cei din jur-fie ei copiii mei, prietenii, vecinii, participantii la cursuri. 
  • senzatia ca totul este temporar. Imi amintesc ca am avut senzatia aceasta dintotdeauna, inca de cand eram foarte mica, inainte de a merge la scoala. O parte din mine stia ca e ceva ca un joc, ca nu e cazul sa ma implic cu totul, ca sunt aici pentru o vreme si apoi plec(am).  Mi-am setat deci ca scop sa fac tot ce pot eu mai bine cat sunt aici, stiind insa ca asta nu este totul si la timpul potrivit voi avea o imagine de ansamblu lamuritoare. 
  • curiozitatea. Stim atat de putine despre noi, despre cine suntem si cum functionam! Imi place sa invat, sa descopar, sa caut sa subtiez valul dintre vazut si nevazut, sa imi ascut perceptia, sa experimentez, sa savurez, sa traiesc.
  • convingerea ca am locul meu pe pamant si ca, prin ceea ce sunt si ceea ce stiu si ce fac, ajut si alti oameni sa isi mareasca imaginea de ansamblu, sa vada mai multe in jur, mai profund. Ma simt de folos
  • un vis tainic - ca lumea va fi diferita, intr-un sens bun, in viitorul apropiat si eu pot munci la obiectivul acesta inca de pe acum. Este urmatorul nivel si, desi uneori mai mi se clatina speranta, eu indraznesc sa visez si fac tot ce pot in sensul acesta. 
Toate acestea fac viata mea sa fie traita si cautarile si activitatile fiecarui motiv luat in parte ma fac fericita. 

Urmariti si discursul lui Robert Waldinger despre ceea ce face viata sa merite traita. Apoi ganditi-va la propriile raspunsuri :-)


"Masurarea vietii omului nu este in functie de timp, ci de buna ei folosire. Doar o viata traita pentru altii este o viata care merita traita. " (Octavian Paler)

"Tot sensul vieții noastre poate fi gândit ca o aducere la vizibilitate, prin felul nostru de a vedea, a părții de nevăzut din lume şi din fiecare. " (Horia-Roman Patapievici)

Comentarii