Nu mai știu când și unde am auzit prima data această sintagmă: metoda Feuerstein. Se pare că sunt atrasă de orice de sorginte evreiască :-)
"You have a jewish soul combined with some indian touches", mi-a scris cândva o prietenă din Israel. Posibil să fie o explicație.
Revenind, am căutat pe net să înțeleg mai bine la ce se referă această metodă și am realizat că am un om drag aproape care tocmai se forma în această metodă. Am rugat-o pe Alexandrina, un om care învață neostoit, să ne spună ce este metoda aceasta și ce a însemnat pentru ea cunoașterea ei. Am ales această poză cu ea, căci ilustrează foarte bine ceea ce am afirmat-este într-un continuu, efervescent proces de învățare și dezvoltare.
Perioadei de confuzie din pandemie i s-a suprapus o avalanşă de work-shop-uri online.
Atunci m-am înscris la un workshop, care mi-a plăcut mult, deşi lipsea bucuria prezenței fizice, a conexiunii. Au fost prezentate beneficiile şi instrumentele metodei Feuerstein precum și studii de caz.
Scurta poveste ascultată atunci despre crearea şi utilizarea metodei m-a convins să merg mai departe.
Am înțeles că achizițiile copilului pot constitui suport pentru că educația formală, învățând copiii să gândeascā, să pună întrebări, “ să nu fie roboți”. Învață să gândească structurat. Învață organizarea, planificarea, care sunt pașii necesari pentru rezolvarea unei situații-observă contextul, înțelege cerințele, culege datele, planifică, acționează, verifică soluția aleasă pe parcursul procesului.
Metoda se foloseşte în peste 70 de țări, în unele dintre acestea, chiar în sistemul de stat. În România se predă în Cluj, la facultatea de medicină, secția maghiară.
Instrumentele metodei Feurstein modelează comportamentul, structurează gândirea, susțin neuroplasticitatea creierului.
Mediatorul Feuerstein este cel care mediază învățarea şi ajută la realizarea transferului “ lecției” de pe fişa de lucru în viața reală.
Metoda conține aproximativ 500 de fişe de lucru şi se folosesc selectiv, în funcție de categoria de vârstă căreia te adresezi sau în funcție de nevoile clientului, fie copil, adolescent ori adult.
Fişele urmăresc nevoile de dezvoltare ale copilului în acord cu stadiile dezvoltării aşa cum le descrie Piaget in teoria sa şi sunt extrem de adaptabile chiar şi în intervenția psihologică.
Există studii care dovedesc că doi factori sunt predictori pentru succes în viață. Aceştia sunt autocontrolul şi perseverența.
Metoda Feuerstein antrenează aceste capacități ale copiilor şi încă multe altele, atât de necesare şi cu atât mai necesare în aceste vremuri, în care o multitudine de factori disturbatori le influențează evoluția.
Între timp am continuat formarea, adăugând încă 2 niveluri, ceea ce îmi permite să pot lucra de la copii de 8 ani, individual sau în grup, până la adolescenți şi adulți aflați în intervenție psihologică ori cu echipe, în teambuilding, cu grupuri de adulți, în dezvoltarea personală, cu grupuri de vărstnici care doresc să-şi mențină plasticitatea creierului."
Orice întrebare și orice curiozitate pot fi adresate aici Alexandrinei, căreia îi mulțumesc că a găsit timp și energie să ne scrie despre metoda Feuerstein.
Poate fi contactată și pe e-mail: alexandrina.maradin@gmail.com
Comentarii